När jag för 12 år sen studerade Innovationsteknik på Mälardalens högskola så fick jag en strålande idé. Jag ville omvandla den kunskap jag fick på högskolan till en affärsidé som jag kunde bygga ett företag kring. Idén hette till en början ”creativity design” vilket betydde att vi ville erbjuda våra kunder att designa kreativa processer.
När jag tänker tillbaka minns jag hur alla jag och min klasskamrat träffade tyckte att vår idé var otydlig och svår att förstå. Många var ändå positiva och peppade oss men många var också hårda och tydliga med att vi måste ta fram en affärsmodell, förtydliga vår målgrupp och ”boxa koncepten”. Idén var som en amöba då och den formades och ändrades utifrån varje ny person vi mötte. Vi sökte hela tiden efter pusselbitar som kunde passa in i byggandet av ett nytt affärskoncept.
Det var en spännande och lärorik upptäcktsresa att skapa ett företag utifrån sin nya kunskap på högskolan. Men inte alltid så lätt. Problemet vi upptäckte var att det fanns väldigt lite hjälp att få när man har en tanke om vad man vill göra, men ännu inte ser bilden klart. Vi förväntas ha koll och vara tydliga redan från början, annars är man inte helt ok.
Jag kommer ihåg att någon sa till mig; Det är väl bara att köpa en dator och köra, vad är problemet, det krävs väll inge handyman för det? Motstånd är drivkraft och det var här min drivkraft växte sig stark, att förbättra det stöd som finns idag när det gäller att coacha människor med idéer och företag.